Formule 1 a její TV komentáře

26. června 2011 v 10:58 | GSchwarz
Dostatek objektivních informací je podmínkou profesionálních komentářů a to nejen ve sportu. Nesplnění této podmínky vede k pouhým, většinou zaujatým bla-bla neschopného redaktora nebo komentátora nějaké často finančně náročné akce, placené většinou námi, daňovými poplatníky. Kromě toho se při tom ohlupuje i myšlení naší sportovní veřejnosti.
Musíme si to nechat líbit? V současnosti zřejmě asi ano! Charakteristické jsou komentáře závodů formule 1, které se u nás přenášejí televizí posledních několik let, ačkoliv v zahraničních televizních programech a sportovním tisku dominují již více desetiletí.
Téměř všichni naši komentátoři formule1 (až na vzácné výjimky, které však jsou spíše jen poradci {pan Turek}) postrádají základní informace, protože jejich zdroje se neliší podstatně od informací zahraničního laika. To však zdaleka nestačí k profesionálním komentářům. Naši komentátoři nemají informace z padoků, nezasvěceně komentují nebo i nekomentují stav techniky nebo myšlenky odborníků, jako je N. Lauda apod., které interpretují zcela zkresleně, zřejmě také z nedostatku nezbytné úrovně znalosti cizího jazyka. Abych byl konkrétní, český divák se např. nikdy nedoví obsah hovorů mezi jezdcem a jeho vedením stáje, jak je tomu např. u německých stanic (RTL, Eurosport atd.). Adrenalinové situace na obrazovce komentátor jakoby ignoroval a místo toho vypráví o smlouvách jezdců nebo jiných sem v daném okamžiku nepatřících faktech, které předem vyčetl, aby jimi vyplnil aktuální dění na trati. V zahraničí komentují TV přenosy skuteční odborníci, často bývalí aktivní sportovci.
Snad proto, že to odpovídá i charakteristice české mentality, máme i svoje "svaté" a "zatracence". K těm svatým patří již několik let Michael Schumacher, který je stále glorifikován a téměř nejlépe placen, ačkoliv ve dvou letech svého "znovuzrození" neukázal vůbec nic, až na aroganci ke svému úspěšnějšímu stájovému kolegovi N. Rosbergovi, nemluvě o tom, že v jednom letošním závodě mohl zabít svého bývalého kolegu Barrichella, kterému vděčí za mnohá vítězství u Ferrari. V rámci spravedlnosti je nutné vzpomenout nesčetných podrazů, které absolvoval v době své největší slávy, kdy najel na pozdějšího mistra světa Hilla, aby mu zabránil zisku dalších bodů, nebo jeho "parkování" na nejužším místě dráhy v Monte Carlu, aby tak pro změnu uškodil F. Alonzovi. Jen málo současných úspěšných jezdců formule 1 nevidí rudě při vyslovení jména Schumacher, včetně současného mistra světa, Němce S. Vettela, kterému když může, vnutí se do objektivu, aby tak vzbudil dojem učitele.
Avšak také jiní špičkoví jezdci nejsou "beránci". Sám mistr světa S. Vettel najel z boku při "šíleném" a "sebevražedném" předjíždění do svého stájového kolegy Webbra, čímž byl pro ně oba závod ukončen. Prostě, jak říkají latiníci: quod licet Jovi, non licet bovi - což stručně znamená: co je povoleno tomu, není povoleno onomu! A´propos - Schumiho nemá rád téměř nikdo, už vůbec ne Fernando Alonzo, který na něho má nezapomenutelné vzpomínky ze společného působení u Ferrari.
Nevím proč, ale kritika jednotlivých jezdců od českých komentátorů je vždy buď positivně nebo negativně neobjektivní a stranická. Schumacherovi se odpouští jeho krajně nekolegiálního jednání vůči svým kontrahentům - zejména Barrichellovi a svému stájovému kolegovi Nico Rosbergovi, který je mnohem úspěšnější a má příliš dobré vychování, aby Schumachera mediálně dehonestoval.
Nechci se klonit k té ani oné straně, avšak jsem pevně přesvědčen, že celá formule1 bez Hamiltona by byla strašně fádní. Hamilton je jeden z mála jezdců, kteří přinášejí do závodu kromě jezdeckého umění i napětí, odvahu a dravost. To ocenil i jinak velmi přísný Bernie Ecclestone. Je rovněž zajímavé, že si nikdo z postižených kolegů na Hamiltona nestěžuje, stačila jim omluva za agresivní jízdu.
Konečně, co bychom jako Češi dali za takového Lewise, když máme "hvězdy" jako je často havarující a vcelku neúspěšný Jan Král, nebo dysplastický Tomi Enge. Napětí, které formule 1 poskytuje, vplývá ze závodění v jakýchkoliv podmínkách a ne v ježdění jednoho za druhým, jak tomu bývá nejen u výjezdu safety car.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Haile Haile | E-mail | Web | 15. listopadu 2011 v 20:48 | Reagovat

Usmívej se,zítra bude hůř…:-) Dobrej článek...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama